Undgå dyre fejl - 8 tips til at undgå dyre fejl som iværksætter - Bering & Søgaard

8 tips for at undgå dyre fejl som iværksætter

8 tips for at undgå dyre fejl som iværksætter

8 tips for at undgå dyre fejl som iværksætter, hvis du er du på vej til at starte din egen virksomhed – eller allerede taget springet? Hvis ja, tillykke! Tag et kig på de mennesker, hvis økonomiske situation, du beundrer, og du vil opdage, at de fleste af dem ejer deres egne virksomheder. (De få, der ikke gør, de opfører sig som en virksomhedsejer inde i deres organisation; de ser deres arbejdsgiver som kunde og yder dem konsekvent en fantastisk service).

Her er en liste over 8 tips, som vores mentor Bob Proctor, har lavet ud fra sin erfaring, og fra erfaringerne fra andre mennesker, der er blevet velhavende som virksomhedsejer.

Hvis du ikke har startet din virksomhed endnu, kan disse tips hjælpe dig med at undgå dyre fejl, nye virksomhedsejere typisk gør, når de starter ud. Hvis du allerede er i gang, kan de hjælpe med at forklare eventuelle udfordringer, du har stået overfor, og lede dig mod nogle konstruktive ændringer, der kan få dig til at skabe en mere profitabel forretning.

1) Forsøg ikke at sælge til alle

Dette er et af de første fejl, mange nye virksomhedsejere gør. Faktum er, at nogle kunder er meget nemmere at sælge til end andre. 80/20-reglen gælder for kunder, ligesom den gør for andre områder af dit liv: 20% af dine kunder vil skabe 80% af dine problemer. Hvis du kan undgå de problematiske kunder forud, så skal du gøre det!

Hvis du tror et møde er meningsløst, så er det sikkert. Lad være med at netværke med tilfældige mennesker, bare fordi du tror, du skal. Du skal ikke føle, at du absolut skal sige ja til alle, du møder. Ved at være selektiv sparer du dig selv meget hovedpine og frigør mere tid til at fokusere på at betjene de bedste kunder.

2) Skab cash flow først

Bob Proctor snakker meget om passiv indkomt, og der er en god grund til, at han gør det. Når det kommer til at opbygge velstand, så er cash flow konge. Mange mennesker starter en virksomhed, der ikke kun tager alle deres penge, men også al deres tid. I virkeligheden har de kun købt sig selv et nyt job.

3) Brug penge, men brug dem klogt

Bare fordi du kan få tingene startet relativt billigt, betyder det ikke, at du skal forblive nærig. Hvis du vil have din virksomhed til at vokse, er der ting, der er værd at betale for. Undgå dyre fejl ved ikke at lade nærighed komme i vejen for effektivitet. Gør brug af dygtige personer, der kan gøre visse vigtige opgaver mere effektivt, end du kan. Køb godt udstyr, når det er klart, du får værdi for dine penge.

Det tager tid at forstå, hvad der er værd at bruge på, og hvad der ikke er. Hvis du lige er begyndt, så spørg nogen med mere erfaring. Hvis du ikke kan retfærdiggøre en udgift til en person, du respekterer, er det nok en fejltagelse. På den anden side er der nogle situationer, hvor du har svært ved at ikke retfærdiggøre at bruge pengene.

4) Vær dig selv

Hvis du er ny i erhvervslivet, skal du ikke lade være med at ”fake” dit erfaringsniveau. Forsøger du at narre kunder på denne måde, vil det smitte negativt af på din forretning. Mennesker kan mærke, når nogen er uærlige, og dem som tror på dig, vil finde ud af sandheden på et eller andet tidspunkt.

Hvis du er så desperat for at lave forretninger, at du skal lyve, bør du ikke starte din egen virksomhed. Hvis du ikke kan levere reel værdi og opkræve noget for det, så er du ikke klar til at åbne din virksomhed. Udvikl dine egne færdigheder lidt mere først.

5) Respekter forholdet

Uanset hvor meget du nedfælder på papir, kommer en kontrakt virkelig ned til et forholdet mellem to personer. Hvis forholdet bliver ødelagt, vil kontrakten ikke spare dig. Formålet med en kontrakt er at definere alles rolle og forpligtelser klart. Men det er forholdet, ikke truslen om retssager, som i sidste ende håndhæver disse forpligtelser. Hold dine forretningsforbindelser i god stand, så behøver du ikke bekymre dig så meget om, hvad der er på papir.

6) Lyt til din mavefornemmelse

Du tror måske, at logikken er den underliggende drivkraft af forretningen. Det er ikke sandt. Forretningsaftaler afhænger af mennesker, og vi har ikke et logisk system til præcis at forudsige menneskelig adfærd, hvilket fjerner logikken som et værktøj. Intuition er nødt til at udfylde dette hul og er en afgørende del af beslutningsprocessen i erhvervslivet.

Det er svært at sige nej til en aftale, der virker lukrativ, når min mavefornemmelse advarer dig mod det. Men det viser sig ofte senere, at din intuition var rigtig hele tiden. Da virksomheden afhænger af relationer, skal du lære at læse de andre personer, der er involveret i enhver aftale, du overvejer at indgå i. Hvis du har en dårlig fornemmelse, så gå væk. Hvis du får en god fornemmelse, så fortsæt.

7) Bevar en venlig tone

I nogle situationer er en vis grad af formalitet passende. Men vi synes, at det er en fejl at være for formel, selv når man søger at etablere nye forretningsforbindelser. For meget formalitet skaber barrierer, og barrierer skal nedbrydes for at skabe gode forretningsforbindelser. Mange nye forretningsfolk tror at handle “forretningsmæssigt” betyder at være stiv og unaturlig, hvilket kan skabe et akavet, ubehageligt miljø og gør det svært for folk at lave forretninger med dig.

Hvis du viser, at at du har en ægte personlighed og en god sans for humor, er en relation langt mere sandsynlig – og relationen er, hvad folk primært søger. I sidste ende vil du nyde dit arbejde meget mere, hvis du tiltrækker den slags kunder, der ønsker at arbejde sammen med dig, for den du er. Så vær aldrig bange for at vise dit virkelige jeg.

8) Husk, hvorfor du er i erhvervslivet

Her er en let fælde at falde i: At tro at formålet med en virksomhed er at tjene penge, er forkert. Det virkelige formål med en virksomhed – enhver forretning – er at skabe værdi. På kort sigt kan du muligvis tjene penge uden at gøre det. I det lange løb er det uholdbart.

Jo bedre du forstår den værdi, du forsøger at levere, desto bedre kan du definere de kunder, du ønsker. Husk, at verden ikke har brug for flere produkter. Men det verden altid har brug for er ægte værdiskabelse. At skabe værdi og levere det omkostningseffektivt, er, hvor du skal rette din indsats. Det kræver en betydelig indsats at opbygge en succesfuld virksomhed, og fejl er en del af processen. Uundgåeligt, og især i begyndelsen vil du spilde lidt tid, penge eller ressourcer på at producere og levere din værdi. Det er ok. Lær af det, hav din vision for øje og hold kursen. Kompensationen er så meget mere værd!

8 tips for at undgå dyre fejl som iværksætter

Synes du om vores artikel om at undgå dyre fejl, så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag samtidig 14 trin til et succesfuldt mindset. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *